Χειρότερα κι από σκυλιά - Charles Mingus
Charles Mingus
Δημοσιεύτηκε 23/4/2012 13:39
Περιγραφή :
Στους ανθρώπους τους είδους του ανήκουν τα πάντα σ' αυτή τη χώρα ακόμα και το επάγγελμα του Τσάρλς Μίνγκους, πράγμα που σημαίνει ότι μεταβάλλουν τους μουσικούς σε πόρνες... Και τώρα, Μίνγκους, θα σου πω πώς θα γλιτώσεις απ' αυτούς τους ρουφιάνους κι απ' ό,τι λένε οι κριτικοί για την τζαζ, την πραγματική τζαζ που έχεις μάθει ν' αγαπάς. Πιστεύω ακράδαντα πως ένας γνήσιος μουσικός της τζαζ πρέπει να γίνει οπωσδήποτε ρουφιάνος για να μπορέσει να σώσει την ψυχή του. Ο Τζέρυ Ρολ Μόρτον εκμεταλλεύεται εφτά κορίτσια κι έτσι μπόρεσε να αφοσιωθεί στη μουσική, ν' αγοράσει χρόνο και διαμάντια για τα δόντια του και πολύ πιθανό και για την κωλοτρυπίδα του. Έλεγε, λοιπόν: «Λευκέ, εσύ πολεμάς και σκοτώνεις για το χρήμα, εγώ το αποχτώ με το γαμήσι. Ποιος από τους δυο μας είναι καλύτερος;» Έτσι μιλούσε ο Τζέρυ θέλω να γίνεις κι εσύ σαν κι αυτόν. Και ξαναρχόμαστε σε σένα, Ντόνα. Είσαι κι εσύ ένα προϊόν του συστήματος... Πριν πας στη Νέα Υόρκη με τον Μίνγκους και τη Λη Μαρί, πρέπει να αποφασίσεις ποιοι είναι οι φίλοι και ποιοι οι εχθροί. Μήπως θεωρείς ακόμα σα "φυσικούς" σου συμμάχους ανθρώπους σαν το Πιέρ; Πρέπει να συνεχίσω και να σου πω πως είσαι ενάντια στον Πιέρ όταν διαλέγεις τον Μίνγκους, ένα πραγματικό θύμα του συστήματος που αντιπροσωπεύει αυτός ο άνθρωπος; Κι ότι όσο και να σε καλοπληρώνει θα είσαι μια από τις σκλάβες του; Δε θα διαφέρεις καθόλου από τη φτηνότερη τσούλα που προσφέρεται στον έγχρωμο εργάτη για ένα πιάτο φαΐ...
Κοντραμπασίστας, πιανίστας, συνθέτης και διευθυντής ορχήστρας ο Τσαρλς Μίνγκους γεννήθηκε στο Νογκάλες της Αριζόνας το 1922 και πέθανε στην Κουερναβάκα του Μεξικού το 1979. Ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία στα τέλη της δεκαετίας του ’30, παίζοντας και ηχογραφώντας με τους μεγαλύτερους μουσικούς της τζαζ. Το 1952 ίδρυσε δική του δισκογραφική εταιρεία και λίγο αργότερα σχημάτισε το δικό του συγκρότημα, το Jazz Workshop, πραγματικό «εργαστήρι» όπου θα συνεργαστούν σπουδαίοι σολίστ της εποχής (Jackie MacLean, Booker Ervin, George Adams, Jimmy Knepper, John Handy, Clarence Shaw, Ted Curson, Horace Parlan, Dannie Richmond) και μέσα από το οποίο θα διαμορφώσει την προσωπική μουσική του αντίληψη.
Εξαντλημένος από αντιξοότητες υλικές, οικογενειακές, κοινωνικές, ο Μίνγκους αποσύρθηκε από τη σκηνή της τζαζ για να επανεμφανιστεί το 1971, αυτή τη φορά με το Χειρότερα κι από σκυλιά, την εν μέρει αυτοβιογραφία του, και κάποιες διακεκομμένες μουσικές δραστηριότητες.
Μέγας ανακαινιστής της τζαζ και με βαθιά επίγνωση της μαύρης μουσικής κληρονομιάς, διαμόρφωσε ένα προσωπικό αυτοσχεδιαστικό και συνθετικό ύφος. Το έργο του, εκρηκτικό, σαρκαστικό η στοχαστικό, βαθιά επηρεασμένο από τους αγώνες για πολιτικά δικαιώματα των μαύρων στις ΗΠΑ, που ο ίδιος έζησε ενεργά, έχει αποτυπωθεί σε μια σειρά εξαίρετους δίσκους, μεταξύ άλλων: Pithicanthropus Erectus (1956), Blues and Roots (1959), Mingus Ah Um (1959), Oh Yeah (1962), Tijuana Moods (1962), The Black Saint and The Sinner Lady (1963), Changes One (1974), Changes Two (1974).
Από τις μικροσυμπλοκές του σχολείου στις συνεργασίες με τους μεγαλύτερους μουσικούς της τζαζ, από τα καταγώγια στο Γουάτς, το μαύρο γκέτο του Λος Άντζελες, στα πολυτελή διαμερίσματα της Νέας Υόρκης, κι από την ψυχιατρική κλινική του Μπελβί στους εσώτερους κόσμους του μυστικισμού και της μοναξιάς, παρακολουθήστε το συγκινητικό ταξίδι του μεγάλου κοντραμπασίστα και συνθέτη, μια ιστορία γεμάτη σκαμπανεβάσματα, γνήσια έμπνευση και… πολύ σεξ!
Απο τις εκδόσεις : ΕΞΑΝΤΑΣ
Σχολιάστε το άρθρο
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
Κιʼ όμως, όμορφα... ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ JAZZ
Κι όμως, όμορφα, ένας μάλλον ιδιόρρυθμος τίτλος για ένα βιβλίο που υπερβαίνει τις συνήθεις ταξινομήσεις...
περισσότερα >